Frågor och svar

Hur återlämnar jag en bok?
Skicka boken med den vanliga internposten till ”Medicinska e-biblioteket”.
Det går även bra att återlämna på universitetsbiblioteket i Kalmar. Använd i så fall återlämningsmaskinen till höger om entrén.
Vilken lånetid har jag?
Du har alltid minst 14 dagars lånetid från när vi skickar boken från oss. Om ingen annan reserverar boken, förlängs lånet automatiskt i maximalt 16 eller 52 veckor. Du får ett e-postmeddelande när boken behöver återlämnas.
Hur gör jag om jag behöver en bok som Medicinska e-biblioteket inte har?
Du har möjlighet att föreslå biblioteket att köpa in boken. Om vi inte köper in boken kan vi låna in den från ett annat bibliotek.
Hur beställer jag en bok för inköp till min arbetsplats?
Använd följande formulär
Du kan även skicka e-post, men se då till att ange boktitel, författare, beställande klinik och referensnummer. Vi beställer i första hand boken från Adlibris där vi har rabatterat pris. Leveranstiden varierar men räkna med minst 14 dagar.
Jag behöver en artikel ur en tidskrift som ni inte verkar ha. Hur gör jag?
Använd vårt formulär för artikelbeställningar eller skicka e-post. Om du klickar på bibliotekets länk och vi saknar fulltext, hamnar du automatiskt i formuläret.
Vi behöver undervisning, hur bokar vi den?
Jag vill besöka universitetsbiblioteket, är jag välkommen?
Ja, du kan besöka universitetsbiblioteket som ligger i hamnen i Kalmar (Norra Kajplan 1).
Se lnu.se/ub för öppettider.

Om du vill låna, ta kontakt med Infocenter som ligger på entréplanet för få ett lånekort och en PIN-kod att använda. För att underlätta hanteringen är det bra om du har skapat ett bibliotekskonto innan du kommer.
Kan min beställda bok skickas hem till mig?
Nej, tyvärr. Vi har bara möjlighet att skicka beställda böcker med internposten till din arbetsplats.